KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA
ZACHOWANIE WZOROWE:
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- w szkole i poza szkołą zachowuje się bez zarzutu, jest wzorem do naśladowania,
- sumienny w nauce i wypełnianiu obowiązków,
- chętnie podejmuje prace społeczno-użyteczne dla klasy, szkoły i środowiska,
- rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia,
- wyróżnia się:
- rzetelnym stosunkiem do nauki,
- pełną odpowiedzialnością za powierzone obowiązki,
- wysoką kulturą osobistą,
- schludnym wyglądem,
- dbałością o honor szkoły,
- dbałością o piękno mowy ojczystej,
- przestrzeganiem zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych, szanowaniem swojego zdrowia,
- szanowaniem mienia publicznego i prywatnego,
- pracą na rzecz szkoły, środowiska,
- dobrymi wynikami w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych,
- wykazywaniem inicjatywy twórczej,
- przeciwstawianiem się przejawom przemocy, agresji i wulgarności,
- brakiem uwag dotyczących niewłaściwego zachowania,
- zaliczył wszystkie projekty szkolne (6)
ZACHOWANIE BARDZO DOBRE:
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w szkole i poza szkołą zachowuje się bez zarzutu,
- chętnie podejmuje prace społeczno-użyteczne dla klasy, szkoły i środowiska,
- w szczególności:
- prezentuje wysoką kulturę osobistą, rzetelny stosunek do nauki,
- przestrzega zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych, szanuje swoje zdrowie, mienie publiczne i prywatne,
- odpowiedzialnie traktuje obowiązki szkolne, uczy się systematycznie na miarę swoich możliwości,
- jest koleżeński wobec rówieśników,
- przestrzega ustaleń przełożonych i statutu szkoły,
- przeciwstawia się przejawom przemocy, agresji i wulgarności,
- cechuje go schludny wygląd,
- dba o mienie szkoły, ład i porządek,
- nie ulega nałogom,
- zaliczył co najmniej 5 projektów szkolnych
ZACHOWANIE DOBRE:
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- w szkole i poza szkołą zachowuje się właściwie,
- ma rzetelny stosunek do nauki i obowiązków szkolnych,
- w szczególności:
- przestrzega zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
- jest kulturalny,
- szanuje swoje zdrowie, mienie publiczne i prywatne,
- pracuje na miarę swoich możliwości,
- jest koleżeński wobec rówieśników,
- przestrzega w całości statutu szkoły,
- przeciwstawia się przejawom przemocy, agresji i wulgarności,
- cechuje go schludny wygląd,
- dba o mienie szkoły,
- nie ulega nałogom,
- jego zachowanie nie budzi zastrzeżeń,
- zaliczył co najmniej 4 projekty szkolne
ZACHOWANIE POPRAWNE:
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- w szkole i poza nią zachowuje się właściwie,
- zazwyczaj wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
- w szczególności:
- przestrzega zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
- jest kulturalny,
- szanuje swoje zdrowie, mienie publiczne i prywatne,
- pracuje na miarę swoich możliwości,
- sporadycznie narusza obowiązujące w szkole normy zachowania i regulaminy szkolne,
- zaliczył co najmniej 3 projekty szkolne
ZACHOWANIE NIEODPOWIEDNIE:
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- narusza obowiązki statutowe, ale ponosi konsekwencje i wyraża chęć poprawy,
- narusza zasady moralne,
- w szczególności:
- nie przestrzega zasad kultury słowa, używa wulgarnego słownictwa,
- odnosi się w arogancki sposób do innych,
- nadużywa swoich praw uczniowskich,
- ma demoralizujący wpływ na innych,
- rażąco łamie przepisy dotyczące estetyki wyglądu ucznia,
- ulega nałogom,
- niszczy mienie prywatne, szkolne i społeczne,
- nie przestrzega zasad bezpieczeństwa,
- nie włącza się w życie klasy i szkoły,
- nie uczy się zgodnie ze swoimi możliwościami,
- zaliczył co najmniej 2 projekty szkolne
ZACHOWANIE NAGANNE:
Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- w rażący sposób narusza obowiązujące w szkole normy zachowań, obowiązki statutowe oraz nie ponosi konsekwencji, nie wyraża chęci poprawy,
- w szczególności:
- używa wulgarnego słownictwa,
- przejawia arogancki, agresywny stosunek do innych,
- popełnia kradzieże lub wymuszenia, ma konflikt z prawem,
- przynosi do szkoły niebezpieczne narzędzia lub substancje itp.,
- ulega nałogom i zachęca do nich innych,
- stosuje groźby wobec innych,
- wywołuje bójki, stosuje przemoc,
- świadomie niszczy mienie prywatne, szkolne lub społeczne,
- świadomie nie przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i naraża innych na niebezpieczeństwo,
- przyjmuje postawę uwłaczającą dobremu mieniu szkoły, klasy,
- nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych
Ponadto:
- Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły,
- Ocena naganna z zachowania powoduje skreślenie z listy uczniów szkoły.
- Przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej z zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Na dwa tygodnie przed rocznym, klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej, wychowawca klasy jest zobowiązany poinformować uczniów oraz ich rodziców o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania i wpisuje ją do dziennika pokładowego ucznia.
- Ocena z zachowania jest średnią ocen z zachowania wystawionych przez nauczycieli przedmiotowych.
- Uczeń może podwyższyć ocenę z zachowania poprzez uzyskanie plusów na zajęciach przedmiotowych. Odpowiednia ocena z zachowania może być obniżona z powodu uzyskania przez ucznia minusów na zajęciach przedmiotowych.